Aan de totstandkoming van deze digitale encyclopedie wordt nog gewerkt.

Omvang van het vervoer over het kanaal: verschil tussen versies

Uit De historische en eigentijdse encyclopedie van Eindhoven
Naar navigatie springen Naar zoeken springen
(Nieuwe pagina aangemaakt met 'thumb|400px|right|Het Eindhovensch Kanaal<big>'''De eerste scheepvaart'''</big><br /> Het aantal schepen dat in de eerste tien jaar het ka...')
 
Geen bewerkingssamenvatting
 
(4 tussenliggende versies door dezelfde gebruiker niet weergegeven)
Regel 1: Regel 1:
[[bestand:Kanaal 1.jpg|thumb|400px|right|Het Eindhovensch Kanaal]]<big>'''De eerste scheepvaart'''</big><br />
[[categorie:Zakelijk]]
 
[[categorie:Verkeer en vervoer]]
Het aantal schepen dat in de eerste tien jaar het kanaal opvoer steeg bepaald niet spectaculair, van 622 in 1847 tot 655 in 1856. De totale jaarlijkse inhoudsmaat steeg in die periode van 19.814 tot 24.393 ton.<br />
[[categorie:Kanalen]]
In het onderstaande overzicht is bij de totalen in de jaren vanaf 1854 nog een aantal schepen extra geteld, die kiezels en klinkers aanvoerden voor de aan te leggen provinciale wegen in onze omgeving.<br />
 
In de volgende tien jaar daalde het aantal schepen weliswaar tot 431, maar de totale inhoudsmaat bleef met 22.573 ton vrijwel gelijk. Inmiddels had Eindhoven in 1866 aansluiting gekregen op het spoorwegnet, waarmee het kanaal een belangrijke concurrent had gekregen.<br />
In 1871, toen het kanaal 25 jaar bestond, voeren er 382 schepen met een gezamenlijke inhoudsmaat van 20.254 ton het kanaal op. Pas omstreeks 1880 zou de totale tonnage groeien tot boven de 30.000 ton, om daarna opnieuw lange tijd vrij constant te blijven. In het eerste decennium van de nieuwe eeuw volgde een nieuwe sprong, toen de tonnage in enkele jaren verdubbelde tot 60.000 ton in 1910.<br />
<br />
Jan Spoorenberg in 't Gruun Buukske 1986

Huidige versie van 6 jan 2019 om 22:09