Aan de totstandkoming van deze digitale encyclopedie wordt nog gewerkt.

Beatrixkanaal: verschil tussen versies

Uit De historische en eigentijdse encyclopedie van Eindhoven
Naar navigatie springen Naar zoeken springen
Geen bewerkingssamenvatting
Geen bewerkingssamenvatting
 
Regel 17: Regel 17:


[[categorie:Zakelijk]]
[[categorie:Zakelijk]]
[[categorie:Geografie]]
[[categorie:Verkeer en vervoer]]
[[categorie:Riviertjes en waterlopen]]
[[categorie:Kanalen]]

Huidige versie van 1 nov 2015 om 10:54

De haven aan het Beatrixkanaal

Het Beatrixkanaal is in de jaren dertig van de twintigste eeuw aangelegd en heeft een dubbele functie: het is een vaarweg die tevens dienst doet als afwatering voor de Dommel en de Gender.

Het is een scheepvaartverbinding tussen het Wilhelminakanaal en het industrieterrein De Hurk aan de Beatrixhaven in Eindhoven. Een viertal bedrijven maakt er gebruik van. Het wordt via het ruim 2 km lange Afwateringskanaal gevoed met overtollig Dommel- en Genderwater dat via het Beatrixkanaal wordt afgevoerd naar het Wilhelminakanaal.

De jachthaven in het Beatrixkanaal

Van de officiële opening in mei 1940 door Prins Bernard is niets terechtgekomen, omdat de oorlog uitbrak. De tweede dag van de oorlog gingen vier splinternieuwe bruggen de lucht in. Nog in datzelfde jaar werd het kanaal na herstel van de bruggen zonder plichtplegingen in gebruik genomen. Bij de bevrijding van Eindhoven in september 1944 liepen de bruggen weer schade op.

Het Beatrixkanaal is 8,6 km lang. Het is bevaarbaar voor schepen met een lengte tot 63 meter, een breedte tot 7,2 meter en een diepgang tot 1,90 meter. Ten westen van de A2 is de Jachthaven Beatrix.

Bron: Brabants Historisch Informatie Centrum

Louis Coolen 2013