Aan de totstandkoming van deze digitale encyclopedie wordt nog gewerkt.

Beatrixkanaal: verschil tussen versies

Uit De historische en eigentijdse encyclopedie van Eindhoven
Ga naar: navigatie, zoeken
(Nieuwe pagina aangemaakt met '300px|thumb|left|De haven aan het Beatrixkanaal Het Beatrixkanaal is in de jaren dertig van de twintigste eeuw aangelegd en heeft een ...')
 
 
(Een tussenliggende versie door een andere gebruiker niet weergegeven)
Regel 15: Regel 15:
  
 
Louis Coolen 2013
 
Louis Coolen 2013
 +
 +
[[categorie:Zakelijk]]
 +
[[categorie:Verkeer en vervoer]]
 +
[[categorie:Kanalen]]

Huidige versie van 1 nov 2015 om 11:54

De haven aan het Beatrixkanaal

Het Beatrixkanaal is in de jaren dertig van de twintigste eeuw aangelegd en heeft een dubbele functie: het is een vaarweg die tevens dienst doet als afwatering voor de Dommel en de Gender.

Het is een scheepvaartverbinding tussen het Wilhelminakanaal en het industrieterrein De Hurk aan de Beatrixhaven in Eindhoven. Een viertal bedrijven maakt er gebruik van. Het wordt via het ruim 2 km lange Afwateringskanaal gevoed met overtollig Dommel- en Genderwater dat via het Beatrixkanaal wordt afgevoerd naar het Wilhelminakanaal.

De jachthaven in het Beatrixkanaal

Van de officiële opening in mei 1940 door Prins Bernard is niets terechtgekomen, omdat de oorlog uitbrak. De tweede dag van de oorlog gingen vier splinternieuwe bruggen de lucht in. Nog in datzelfde jaar werd het kanaal na herstel van de bruggen zonder plichtplegingen in gebruik genomen. Bij de bevrijding van Eindhoven in september 1944 liepen de bruggen weer schade op.

Het Beatrixkanaal is 8,6 km lang. Het is bevaarbaar voor schepen met een lengte tot 63 meter, een breedte tot 7,2 meter en een diepgang tot 1,90 meter. Ten westen van de A2 is de Jachthaven Beatrix.

Bron: Brabants Historisch Informatie Centrum

Louis Coolen 2013