Aan de totstandkoming van deze digitale encyclopedie wordt nog gewerkt.

Cornelis Janssen: verschil tussen versies

Uit De historische en eigentijdse encyclopedie van Eindhoven
Ga naar: navigatie, zoeken
 
(2 tussenliggende versies door 2 gebruikers niet weergegeven)
Regel 15: Regel 15:
  
  
Bronnen:
+
Bronnen:__NOTOC__
 
======Driesen, Willem, Nederlandse beeldsnijders te Sint-Truiden in de tweede helft van de 19de eeuw, in: Historische Bijdragen ter nagedachtenis van G[erard] Heynen, Sint-Truiden 1984, 153-157 en 491-495 (= Historische Bijdragen over Sint-Truiden deel 4)======
 
======Driesen, Willem, Nederlandse beeldsnijders te Sint-Truiden in de tweede helft van de 19de eeuw, in: Historische Bijdragen ter nagedachtenis van G[erard] Heynen, Sint-Truiden 1984, 153-157 en 491-495 (= Historische Bijdragen over Sint-Truiden deel 4)======
  
Regel 26: Regel 26:
  
 
Peter Thoben 2013
 
Peter Thoben 2013
 +
 +
[[Categorie:Artistiek en Artiesten]]
 +
[[categorie:Beeldende kunst]]
 +
[[categorie:Beeldhouwkunst]]

Huidige versie van 27 aug 2013 om 08:11

Janssen, Cornelis, beeldsnijder, maître sculpteur te Sint-Truiden

  • Woensel 4 juni 1828

† Sint-Truiden België 15 februari 1895

Geboren als zoon van fabrieksarbeider Cornelus Janssen (1800-1849) en Maria Manders (1795-1849) werkt hij bij timmerman Martinus Kluijtmans (1797-1872), die in oktober 1851 naar zijn geboortedorp Sint-Oedenrode terugkeert.

Na de Teekenschool doet hij ervaring als beeldsnijder op in Peer en duikt in 1851 in Sint-Truiden op, waar hij bij orgelbouwer Arnold Clerinx (1816-1898) in dienst treedt om orgelkasten en ornamenten te vervaardigen. Hij trouwt er op 12 november 1851 met de 14 jaar oudere naaister Maria Elisabeth Wijnrocx (1814-1900).

Hij richt er een eigen beeldhouwatelier voor kerkmeubilair op, waar hij vanaf 1856 samenwerkt met beeldstekersgast Michel Hoeken (1827-1917) uit Well. Zijn atelier floreert met circa 30 werknemers en zijn kerkmeubilair wordt geëxporteerd naar Ierland, Amerika en Nederland. In 1867 krijgt hij concurrentie van Alfons Dumont (1838-1896) met diens atelier en in de jaren 1870 sticht zijn werknemer Michel Hoeken met zijn aangetrouwde neef Gerard Jansen (1836-1906) het atelier Hoeken & Jansen in Sint-Truiden. Zo komen de 20 historische figuren uit de Belgische, Franse en Engelse geschiedenis in de nissen van de torens van het door Charles baron Whettnal gerenoveerde Kasteel van Nieuwenhoven bij Sint-Truiden uit Janssen’s atelier, evenals bijvoorbeeld de preekstoel van Hoeilaart.

In onze contreien heeft het orgel van de Sint-Lambertuskerk te Nederweert een orgel van Clerinx met een kast van Cornelis Janssen. Aan de Sint-Petruskerk Woensel levert hij in 1875 een hoofdaltaar, waaruit de beelden van Petrus, Johannes en Jacobus in de huidige kerk afkomstig zijn. In 1893 krijgt de nieuwe Petruskerk twee biechtstoelen. Bij zijn overlijden verschijnt er in de krant te Eindhoven een In Memoriam. Vergeten in het Eindhovense is hij dus nooit.


Bronnen:

Driesen, Willem, Nederlandse beeldsnijders te Sint-Truiden in de tweede helft van de 19de eeuw, in: Historische Bijdragen ter nagedachtenis van G[erard] Heynen, Sint-Truiden 1984, 153-157 en 491-495 (= Historische Bijdragen over Sint-Truiden deel 4)
Driesen, Willem, Het beeldhouwersatelier van Cornelis Janssen in St.-Truiden (tweede helft 19de eeuw), in: Cleven, Jean Van e.a., Neogotiek in België, Tielt 1994, 137 ??
Vanthillo, Christine, Nederlandse neogotici in Sint-Truiden. De neogotische beeldhouwersateliers van Cornelis Janssen (1828-1895), Michel Hoeken (1827-1917) en Gerard Jansen (1836-1906), in: Catalogus Sint-Truiden ingekaderd 1830-1914, Sint-Truiden 1998, 176-190
Lemmens, Michel, Arnold Clerinx (1816-1898), een ambachtelijke orgelmaker met grote persoonlijkheid, in: Catalogus Sint-Truiden ingekaderd 1830-1914, Sint-Truiden 1998, 192-207

Peter Thoben 2013