Aan de totstandkoming van deze digitale encyclopedie wordt nog gewerkt.

Herman van Roosmalen: verschil tussen versies

Uit De historische en eigentijdse encyclopedie van Eindhoven
Ga naar: navigatie, zoeken
Regel 17: Regel 17:
 
bronnen:
 
bronnen:
 
*RHCe, index P.C. de Haas-van de Boer
 
*RHCe, index P.C. de Haas-van de Boer
 +
 +
[[categorie:Zakelijk]]
 +
[[categorie:Winkels]]

Versie van 24 dec 2013 om 15:38

Evenals de onderneming van L. Muller & Co die in deze encyclopedie is opgenomen, is ook dit een kruideniersbedrijf dat volkomen vergeten lijkt.
Het Eindhovense filiaal was te vinden in de Rechtestraat naast het huis De Zwaan, dus naast de huidige schoenenzaak van Van Haren. Op 6 februari 1904 opende de Bosschenaar H. van Roosmalen zijn nieuwe vestiging met speciale actie: iedere klant die gedurende de eerste tien dagen 50 cent zou besteden, kreeg een koek cadeau en wie voor een gulden kocht, ontving zelfs een grote koek of een busje poederchocolade.

Later in de maand plaatste het bedrijf een fikse advertentie met speciale aanbiedingen in verband met de vasten: rolmopsen in blik (6 voor 45 cent of 25 voor ƒ 1,50) en "finest quality" kreeften, zalm en sardines. Tegelijk bood het ook huishoudjam aan, in verschillende smaken, die zowel in pondspotten (25 cent) als uitgewogen (24 cent) kon worden geleverd.

Over het bedrijf is verder weinig bekend. Wel lijkt het een assortiment op hoog niveau te hebben gevoerd. In 1908 maakte het behalve voor haar verschillende soorten koffie ook reclame voor boerenjongen en meisjes, flessen advocaat, vers gebrande pinda's, hazelnoten, sinaasappels, citroenen, dadels en vijgen en merkwaardig genoeg ook voor witlof.

Het imago werd een jaar later bevestigd, toen in de krant een advertentie verscheen waarin een tentoonstelling werd aangekondigd van Maggiprodukten. Tijdens de expositie werden "kookproeven" gehouden, waarmee demonstraties bedoeld zullen zijn geweest. Aan die goede indruk werd m.i. wel wat afbreuk gedaan door een advertentie uit juni 1910, waarin oude en nieuwe malta-aardappelen werden aangeboden. Maar misschien vergis ik me en had de malta- aardappel wel een betere imago dan het bintje en de eigenheimer.
Inmiddels had het bedrijf een nieuwe trekpleister gekregen voor zijn vaste klanten. Bij inlevering van ƒ 10,- aan kassabonnen, kregen zij twintig cent terug.

Alle goede bedoelingen ten spijt zou het bedrijf het niet redden, althans niet in Eindhoven. In 1912 opende de gezusters Van der Vloed in het pand een nieuwe kruidenierswinkel. Natuurlijk ging dat gepaard met een "originele" aanbieding: leder die voor een gulden aan kruidenierswaren kocht, kreeg een gemberkoek cadeau.


Jan Spoorenberg 1993


bronnen:

  • RHCe, index P.C. de Haas-van de Boer