Aan de totstandkoming van deze digitale encyclopedie wordt nog gewerkt.

Lambertus van den Wildenbergh: verschil tussen versies

Uit De historische en eigentijdse encyclopedie van Eindhoven
Ga naar: navigatie, zoeken
(Nieuwe pagina aangemaakt met 'Wildenbergh, Lambertus van den, kunstschilder, lithograaf en fotograaf * Arnhem 20 december 1803 † ? Antwerpen Over het leven van Lambertus van den Wildenberg...')
 
 
(7 tussenliggende versies door 2 gebruikers niet weergegeven)
Regel 1: Regel 1:
Wildenbergh, Lambertus van den, kunstschilder, lithograaf en fotograaf  
+
[[Bestand:Wildenbergh - Michael Aertnijs.jpg|250px|thumb|right|Lambertus van den Wildenbergh (1803-?), Medicus Michael Jacobus Aertnijs (1773-1861) – 1857, olieverf/doek 68 x 57 cm, collectie Museum Kempenland Eindhoven inv.nr MKE 2005.07.02]]
 +
[[Bestand:Wildenbergh - Lucia Aertnijs.jpg|250px|thumb|left|Lambertus van den Wildenbergh (1803-?), Lucia Aertnijs-Sauvé (1790-1869) – 1857, olieverf/doek 68 x 57 cm, collectie Museum Kempenland Eindhoven inv.nr MKE 2005.07.01]]Wildenbergh, Lambertus van den, kunstschilder, lithograaf en fotograaf  
  
 
* Arnhem 20 december 1803
 
* Arnhem 20 december 1803
Regel 7: Regel 8:
 
Over het leven van Lambertus van den Wildenbergh is nog veel onbekend. Geboren in Arnhem als zoon van horlogiemaker Winandus van den Wildenberg (1779-1808) en Theodora of Dorothea Janssen (1774-1822) komt hij op de Koninklijke School voor Nuttige en Beeldende Kunsten te ’s-Hertogenbosch terecht, waar hij in 1822 een prijs voor tekenen naar de antieken en pleisterbeelden behaalt. Zijn studies voltooit hij aan de Academie voor Schone Kunsten in Antwerpen vermoedelijk bij Mathias van Bree.
 
Over het leven van Lambertus van den Wildenbergh is nog veel onbekend. Geboren in Arnhem als zoon van horlogiemaker Winandus van den Wildenberg (1779-1808) en Theodora of Dorothea Janssen (1774-1822) komt hij op de Koninklijke School voor Nuttige en Beeldende Kunsten te ’s-Hertogenbosch terecht, waar hij in 1822 een prijs voor tekenen naar de antieken en pleisterbeelden behaalt. Zijn studies voltooit hij aan de Academie voor Schone Kunsten in Antwerpen vermoedelijk bij Mathias van Bree.
  
Hij legt zich toe op de dan nog tamelijk nieuwe techniek van de lithografie. In 1829 verschijnt te Brussel bij Louis Tencé de map Lithographies d'après les principaux tableaux de la collection de S.A.S. Monseigneur le Prince Auguste d'Arenberg gepubliceerd door Ch. Spruyt met 54 bladen naar schilderijen van o.a. Jan Asselijn, Nicolaas Berchem, Adriaan Brouwer, Philip Wouwerman etc. getekend door Ch. Spruyt, Jan Baptiste Madou en Lambertus van den Wildenberg.
+
Hij legt zich toe op de dan nog tamelijk nieuwe techniek van de lithografie. In 1829 verschijnt te Brussel bij Louis Tencé de map "Lithographies d'après les principaux tableaux de la collection de S.A.S. Monseigneur le Prince Auguste d'Arenberg" gepubliceerd door Ch. Spruyt met 54 bladen naar schilderijen van o.a. Jan Asselijn, Nicolaas Berchem, Adriaan Brouwer, Philip Wouwerman etc. getekend door Ch. Spruyt, Jan Baptiste Madou en Lambertus van den Wildenberg.
  
Vervolgens verschijnt in 1833 te Leuven Portraits des Peintres les plus célèbres, dessinés sur pierre par G. Simonau et L. Van den Wildenberg avec Notices par P. Barella.
+
Vervolgens verschijnt in 1833 te Leuven "Portraits des Peintres les plus célèbres, dessinés sur pierre par G. Simonau et L. Van den Wildenberg avec Notices par P. Barella".
  
 
Omstreeks 1836 trouwt hij waarschijnlijk te Brussel met de uit Eindhoven geboortige Maria Josepha of Maria Josephina van Antwerpen (1811-1896) en zij krijgen in ieder geval vijf kinderen: Gerardus Gommarus (Brussel 1838), Geertruida Maria (Antwerpen 1841), Cornelis Lambertus (Eindhoven 1845), Lambertus Hendricus Laurentius (Eindhoven 1848) en Cristianus Henricus (Eindhoven 1851).
 
Omstreeks 1836 trouwt hij waarschijnlijk te Brussel met de uit Eindhoven geboortige Maria Josepha of Maria Josephina van Antwerpen (1811-1896) en zij krijgen in ieder geval vijf kinderen: Gerardus Gommarus (Brussel 1838), Geertruida Maria (Antwerpen 1841), Cornelis Lambertus (Eindhoven 1845), Lambertus Hendricus Laurentius (Eindhoven 1848) en Cristianus Henricus (Eindhoven 1851).
Regel 15: Regel 16:
 
Vanaf 1839 tot 1857 is hij ‘stadsteekenmeester’ aan de Teekenschool in Eindhoven op de afdeling handtekenkunde. Daarnaast schildert hij kruiswegstaties voor de St.-Luciakerk te Mierlo (1842), de St.-Martinuskerk te Heeze (1844), de St.-Lambertuskerk te Someren (1844) en voor de St.-Odulphuskerk te Best (1850).
 
Vanaf 1839 tot 1857 is hij ‘stadsteekenmeester’ aan de Teekenschool in Eindhoven op de afdeling handtekenkunde. Daarnaast schildert hij kruiswegstaties voor de St.-Luciakerk te Mierlo (1842), de St.-Martinuskerk te Heeze (1844), de St.-Lambertuskerk te Someren (1844) en voor de St.-Odulphuskerk te Best (1850).
  
Ook schildert hij portretten van notabelen – allemaal in de collectie van Museum Kempenland Eindhoven – zoals van Leonardus Petrus Raijmakers en zijn echtgenote Allegonda Hendrina Raijmakers-Smits (omstreeks 1852), Joannes Henricus Smits, regent van het kleinseminarie Beekvliet te Sint-Michielsgestel (1853),  waarvan ook een lithografie is vervaardigd bij drukkerij Simonau en Toovey te Brussel, en waarvan een exemplaar in de Brabant Collectie Tilburg aanwezig is. Van burgemeester Melchior Hubertus van Bon (1854) en van doctor Michael Jacobus Aertnijs en zijn echtgenote Lucia Sauvé (1857).
+
Ook schildert hij portretten van notabelen – allemaal in de collectie van Museum Kempenland Eindhoven – zoals van Leonardus Petrus Raijmakers en zijn echtgenote Allegonda Hendrina Raijmakers-Smits (omstreeks 1852), [[Joannes Henricus Smits]], regent van het kleinseminarie Beekvliet te Sint-Michielsgestel (1853),  waarvan ook een lithografie is vervaardigd bij drukkerij Simonau en Toovey te Brussel, en waarvan een exemplaar in de Brabant Collectie Tilburg aanwezig is. Van burgemeester [[Melchior van Bon]] (1854) en van doctor Michael Jacobus Aertnijs en zijn echtgenote Lucia Sauvé (1857).
  
 
In Eindhoven behoort hij verder tot een van de eerste fotografen blijkens een advertentie in de Noord-Brabanter van 24 juli 1852 en wel als volgt: “ ... dat hij Daguerrotype Portretten maakt met de Levendige kleuren, naar de laatste Handelswijze van Americaan en Engelsch système”.
 
In Eindhoven behoort hij verder tot een van de eerste fotografen blijkens een advertentie in de Noord-Brabanter van 24 juli 1852 en wel als volgt: “ ... dat hij Daguerrotype Portretten maakt met de Levendige kleuren, naar de laatste Handelswijze van Americaan en Engelsch système”.
Regel 21: Regel 22:
 
Wat hij na zijn vertrek in 1857 tot zijn dood in Antwerpen heeft gedaan, is vooralsnog niet bekend.  
 
Wat hij na zijn vertrek in 1857 tot zijn dood in Antwerpen heeft gedaan, is vooralsnog niet bekend.  
  
Bronnen:__NOTOC
+
Bronnen:
======Thoben, Peter (samenstelling), Oog op portretten. Portretkunst van Brabantse schilders, Museum Kempenland Eindhoven 2005, 110 – cat.nrs 353 t/m 356======
+
 
 +
*Thoben, Peter (samenstelling), Oog op portretten. Portretkunst van Brabantse schilders, Museum Kempenland Eindhoven 2005, 110 – cat.nrs 353 t/m 356
  
 
Peter Thoben 2013
 
Peter Thoben 2013
 +
 +
[[Categorie:Artistiek en Artiesten]]
 +
[[categorie:Beeldende kunst]]
 +
[[categorie:Schilderkunst]]

Huidige versie van 16 sep 2014 om 10:46

Lambertus van den Wildenbergh (1803-?), Medicus Michael Jacobus Aertnijs (1773-1861) – 1857, olieverf/doek 68 x 57 cm, collectie Museum Kempenland Eindhoven inv.nr MKE 2005.07.02
Lambertus van den Wildenbergh (1803-?), Lucia Aertnijs-Sauvé (1790-1869) – 1857, olieverf/doek 68 x 57 cm, collectie Museum Kempenland Eindhoven inv.nr MKE 2005.07.01
Wildenbergh, Lambertus van den, kunstschilder, lithograaf en fotograaf
  • Arnhem 20 december 1803

† ? Antwerpen

Over het leven van Lambertus van den Wildenbergh is nog veel onbekend. Geboren in Arnhem als zoon van horlogiemaker Winandus van den Wildenberg (1779-1808) en Theodora of Dorothea Janssen (1774-1822) komt hij op de Koninklijke School voor Nuttige en Beeldende Kunsten te ’s-Hertogenbosch terecht, waar hij in 1822 een prijs voor tekenen naar de antieken en pleisterbeelden behaalt. Zijn studies voltooit hij aan de Academie voor Schone Kunsten in Antwerpen vermoedelijk bij Mathias van Bree.

Hij legt zich toe op de dan nog tamelijk nieuwe techniek van de lithografie. In 1829 verschijnt te Brussel bij Louis Tencé de map "Lithographies d'après les principaux tableaux de la collection de S.A.S. Monseigneur le Prince Auguste d'Arenberg" gepubliceerd door Ch. Spruyt met 54 bladen naar schilderijen van o.a. Jan Asselijn, Nicolaas Berchem, Adriaan Brouwer, Philip Wouwerman etc. getekend door Ch. Spruyt, Jan Baptiste Madou en Lambertus van den Wildenberg.

Vervolgens verschijnt in 1833 te Leuven "Portraits des Peintres les plus célèbres, dessinés sur pierre par G. Simonau et L. Van den Wildenberg avec Notices par P. Barella".

Omstreeks 1836 trouwt hij waarschijnlijk te Brussel met de uit Eindhoven geboortige Maria Josepha of Maria Josephina van Antwerpen (1811-1896) en zij krijgen in ieder geval vijf kinderen: Gerardus Gommarus (Brussel 1838), Geertruida Maria (Antwerpen 1841), Cornelis Lambertus (Eindhoven 1845), Lambertus Hendricus Laurentius (Eindhoven 1848) en Cristianus Henricus (Eindhoven 1851).

Vanaf 1839 tot 1857 is hij ‘stadsteekenmeester’ aan de Teekenschool in Eindhoven op de afdeling handtekenkunde. Daarnaast schildert hij kruiswegstaties voor de St.-Luciakerk te Mierlo (1842), de St.-Martinuskerk te Heeze (1844), de St.-Lambertuskerk te Someren (1844) en voor de St.-Odulphuskerk te Best (1850).

Ook schildert hij portretten van notabelen – allemaal in de collectie van Museum Kempenland Eindhoven – zoals van Leonardus Petrus Raijmakers en zijn echtgenote Allegonda Hendrina Raijmakers-Smits (omstreeks 1852), Joannes Henricus Smits, regent van het kleinseminarie Beekvliet te Sint-Michielsgestel (1853), waarvan ook een lithografie is vervaardigd bij drukkerij Simonau en Toovey te Brussel, en waarvan een exemplaar in de Brabant Collectie Tilburg aanwezig is. Van burgemeester Melchior van Bon (1854) en van doctor Michael Jacobus Aertnijs en zijn echtgenote Lucia Sauvé (1857).

In Eindhoven behoort hij verder tot een van de eerste fotografen blijkens een advertentie in de Noord-Brabanter van 24 juli 1852 en wel als volgt: “ ... dat hij Daguerrotype Portretten maakt met de Levendige kleuren, naar de laatste Handelswijze van Americaan en Engelsch système”.

Wat hij na zijn vertrek in 1857 tot zijn dood in Antwerpen heeft gedaan, is vooralsnog niet bekend.

Bronnen:

  • Thoben, Peter (samenstelling), Oog op portretten. Portretkunst van Brabantse schilders, Museum Kempenland Eindhoven 2005, 110 – cat.nrs 353 t/m 356

Peter Thoben 2013