Aan de totstandkoming van deze digitale encyclopedie wordt nog gewerkt.

Ton van de Ven: verschil tussen versies

Uit De historische en eigentijdse encyclopedie van Eindhoven
Ga naar: navigatie, zoeken
k (Verlopen link hersteld)
 
(10 tussenliggende versies door 2 gebruikers niet weergegeven)
Regel 1: Regel 1:
Caspar van de Ven, over Ton van de Ven voor de Encyclopedie Eindhoven
+
[[Bestand:tvdv2.jpg|right|frame|Ton van de Ven]]
 +
'''Ven, Ton van de''', creatief directeur van de Efteling
  
'''Ven, Ton van de''' Eftelingontwerper, creatief directeur van de Efteling
+
* Eindhoven 1 januari 1944
+Eindhoven, 1 januari 1944.
+
† Eindhoven 16 september 2015
  
Na de beëindiging van zijn studie aan de Akademie voor Industriële Vormgeving (nu Design Academy) te Eindhoven trad Ton van de Ven in 1965 in dienst van de Efteling. Hij begon daar als chef-vormgever op de afdeling Ontwerp en Ontwikkeling en hij was daar mede door toedoen van Anton Pieck gekomen. Van de Vens Eftelingloopbaan is enige[[Bestand:tvdv2.jpg|left|frame]] jaren onderbroken, omdat hij zich in Duitsland verder ontwikkelde bij een internationaal opererend toeleveringsbedrijf voor attractieparken en de entertainmentsector. In de loop 1970 was hij weer in dienst van de Efteling als hoofd van de afdeling Ontwerp en Ontwikkeling. Met een “geleende tekenhand” van Pieck voegde hij geheel eigen scheppingen toe aan de reeds bestaande en hij bleek een integer hoeder van het Pieckiaanse erfgoed. In 1989 werd hij benoemd tot creatief directeur van de Efteling. Deze functie oefende hij uit tot zijn vervroegde uittreding in februari 2003.
+
Na de beëindiging van zijn studie aan de Akademie voor Industriële Vormgeving (nu Design Academy) te Eindhoven trad Ton van de Ven in 1965 in dienst van de Efteling. Hij begon daar als chef-vormgever op de afdeling Ontwerp en Ontwikkeling en hij was daar mede door toedoen van Anton Pieck gekomen. Van de Vens Eftelingloopbaan is enige jaren onderbroken, omdat hij zich in Duitsland verder ontwikkelde bij een internationaal opererend toeleveringsbedrijf voor attractieparken en de entertainmentsector. In de loop 1970 was hij weer in dienst van de Efteling als hoofd van de afdeling Ontwerp en Ontwikkeling. Met een “geleende tekenhand” van Pieck voegde hij geheel eigen scheppingen toe aan de reeds bestaande en hij bleek een integer hoeder van het Pieckiaanse erfgoed. In 1989 werd hij benoemd tot creatief directeur van de Efteling. Deze functie oefende hij uit tot zijn vervroegde uittreding in februari 2003.
  
Zijn grote tekenvaardigheid, gepaard aan zijn creatieve geest, zijn vermogen om conceptueel te denken, zijn schrijverstalent en technisch inzicht leverden de Efteling onder meer de volgende attracties op: het Spookslot, de schipschommel, de Halve Maen, Pagode, Fata Morgana, Villa Volta, Droomvlucht, het Huis van de Vijf Zintuigen (entreegebouw) en het Volk van Laaf. Dit laatste sprookje werd commercieel een succes. De laatste creatie[[Bestand:kraamklein.jpg|right|frame]] van Van de Ven is het Efteling Theater. Na Anton Pieck is hij 37 jaar bepalend geweest voor de unieke sprookjesachtige identiteit waarmee de Efteling zich al jaren onderscheidt van andere attractieparken. De Efteling groeide uit tot een topattractie op wereldniveau en een grote werkgever in de regio. Ton van de Ven wordt een internationaal erkende en gewaardeerde autoriteit binnen de attractieparken genoemd. Jaarlijks bezoeken meer dan drie miljoen mensen zijn creaties.
+
[[Bestand:kraamklein.jpg|left|frame|Het Eftelingtheater]]
 +
Zijn grote tekenvaardigheid, gepaard aan zijn creatieve geest, zijn vermogen om conceptueel te denken, zijn schrijverstalent en technisch inzicht leverden de Efteling onder meer de volgende attracties op: het Spookslot, de schipschommel, de Halve Maen, Pagode, Fata Morgana, Villa Volta, Droomvlucht, het Huis van de Vijf Zintuigen (entreegebouw) en het Volk van Laaf. Dit laatste sprookje werd commercieel een succes. De laatste creatie van Van de Ven is het Efteling Theater. Na Anton Pieck is hij 37 jaar bepalend geweest voor de unieke sprookjesachtige identiteit waarmee de Efteling zich al jaren onderscheidt van andere attractieparken. De Efteling groeide uit tot een topattractie op wereldniveau en een grote werkgever in de regio. Ton van de Ven wordt een internationaal erkende en gewaardeerde autoriteit binnen de attractieparken genoemd. Jaarlijks bezoeken meer dan drie miljoen mensen zijn creaties.
  
 
Ton van de Ven is Ridder in de orde van Oranje Nassau en zijn werk is verschillende keren binnen de internationale attractieparkenbranche onderscheiden.
 
Ton van de Ven is Ridder in de orde van Oranje Nassau en zijn werk is verschillende keren binnen de internationale attractieparkenbranche onderscheiden.
 +
 +
 
   
 
   
======Bronnen: H. van den Diepstraten, De Efteling, kroniek van een sprookje, Tirion Uitgevers B.V., Baarn, 2002
+
Bronnen:
Wikipedia, de vrije encyclopedie======
+
======H. van den Diepstraten, De Efteling, kroniek van een sprookje, Tirion Uitgevers B.V., Baarn, 2002======
 +
 
 +
======Wikipedia, de vrije encyclopedie======
  
 
Caspar van de Ven 2013
 
Caspar van de Ven 2013
 +
 +
== Externe links ==
 +
* [https://www.vijfzintuigen.nl/multimedia/Video/121612/Documentaire%20Ton%20van%20de%20Ven%20-%20Deel%201 Interview met Ton van de Ven]
 +
 +
 +
[[Categorie:Artistiek en Artiesten]]
 +
[[Categorie:Beeldende kunst]]
 +
[[categorie:Sculpturen]]

Huidige versie van 26 aug 2016 om 16:52

Ton van de Ven

Ven, Ton van de, creatief directeur van de Efteling

  • Eindhoven 1 januari 1944

† Eindhoven 16 september 2015

Na de beëindiging van zijn studie aan de Akademie voor Industriële Vormgeving (nu Design Academy) te Eindhoven trad Ton van de Ven in 1965 in dienst van de Efteling. Hij begon daar als chef-vormgever op de afdeling Ontwerp en Ontwikkeling en hij was daar mede door toedoen van Anton Pieck gekomen. Van de Vens Eftelingloopbaan is enige jaren onderbroken, omdat hij zich in Duitsland verder ontwikkelde bij een internationaal opererend toeleveringsbedrijf voor attractieparken en de entertainmentsector. In de loop 1970 was hij weer in dienst van de Efteling als hoofd van de afdeling Ontwerp en Ontwikkeling. Met een “geleende tekenhand” van Pieck voegde hij geheel eigen scheppingen toe aan de reeds bestaande en hij bleek een integer hoeder van het Pieckiaanse erfgoed. In 1989 werd hij benoemd tot creatief directeur van de Efteling. Deze functie oefende hij uit tot zijn vervroegde uittreding in februari 2003.

Het Eftelingtheater

Zijn grote tekenvaardigheid, gepaard aan zijn creatieve geest, zijn vermogen om conceptueel te denken, zijn schrijverstalent en technisch inzicht leverden de Efteling onder meer de volgende attracties op: het Spookslot, de schipschommel, de Halve Maen, Pagode, Fata Morgana, Villa Volta, Droomvlucht, het Huis van de Vijf Zintuigen (entreegebouw) en het Volk van Laaf. Dit laatste sprookje werd commercieel een succes. De laatste creatie van Van de Ven is het Efteling Theater. Na Anton Pieck is hij 37 jaar bepalend geweest voor de unieke sprookjesachtige identiteit waarmee de Efteling zich al jaren onderscheidt van andere attractieparken. De Efteling groeide uit tot een topattractie op wereldniveau en een grote werkgever in de regio. Ton van de Ven wordt een internationaal erkende en gewaardeerde autoriteit binnen de attractieparken genoemd. Jaarlijks bezoeken meer dan drie miljoen mensen zijn creaties.

Ton van de Ven is Ridder in de orde van Oranje Nassau en zijn werk is verschillende keren binnen de internationale attractieparkenbranche onderscheiden.


Bronnen:

H. van den Diepstraten, De Efteling, kroniek van een sprookje, Tirion Uitgevers B.V., Baarn, 2002
Wikipedia, de vrije encyclopedie

Caspar van de Ven 2013

Externe links