Aan de totstandkoming van deze digitale encyclopedie wordt nog gewerkt.
Steentjeskerk: verschil tussen versies
Geen bewerkingssamenvatting |
Geen bewerkingssamenvatting |
||
Regel 6: | Regel 6: | ||
In gebruik genomen zonder toren en portiek. Deze zijn pas na de inzegening van de kerk gebouwd, omdat een lading hardsteen uit België ontbrak. <br /> | In gebruik genomen zonder toren en portiek. Deze zijn pas na de inzegening van de kerk gebouwd, omdat een lading hardsteen uit België ontbrak. <br /> | ||
In 1927 schonk de katholieke metaalbewerkersbond St. Eloy een kopergedreven kruiswegstatie aan de kerk in verband met het 25-jarig priesterfeest van pastoor [[Peter Pulskens|Pulskens]]. Het kunstwerk is afkomstig uit het atelier van Zimmerman en Wijnhoven, Stratumseind 36, Eindhoven.<br /> | In 1927 schonk de katholieke metaalbewerkersbond St. Eloy een kopergedreven kruiswegstatie aan de kerk in verband met het 25-jarig priesterfeest van pastoor [[Peter Pulskens|Pulskens]]. Het kunstwerk is afkomstig uit het atelier van Zimmerman en Wijnhoven, Stratumseind 36, Eindhoven.<br /> | ||
Peter Pulskens, de bouwpastoor van de kerk, heeft veel moeite gedaan om de benodigde financiële middelen bij elkaar te krijgen. | Peter Pulskens, de bouwpastoor van de kerk, heeft veel moeite gedaan om de benodigde financiële middelen bij elkaar te krijgen.<br> | ||
Het museum is gevestigd in de voormalige Sint-Antonius van Paduakerk van Eindhoven-Philipsdorp - in de volksmond Steentjeskerk. | |||
Naar ontwerp van architect J. van Groenendael (1868-1942) is de kerk, pastorie en kosterswoning in de jaren 1917-1919 in opdracht van bouwpastoor P. Pulskens en overeenkomstig zijn wens als basilica in | |||
Kunraderbreukkalksteen opgetrokken.<br> | |||
Pas in de jaren 1940 zijn de kapitelen van de pilasters en pijlers door de Utrechtse beeldhouwer Jo Uiterwaal ter plaatse bekapt en zijn de glas-in-lood-ramen (die partieel resteren) van de hand van Max Weiss in zijn | |||
atelier te Roermond vervaardigd.<br> | |||
In 1971 wordt de kerk door het teruglopend kerkbezoek gesloten en door de leegstand wordt het complex speelbal van de jeugd. In 1977 is het complex op de gemeentelijke monumentenlijst geplaatst omwille van zijn beeldbepalend karakter in het stadsbeeld en vanwege het bijzondere materiaalgebruik.<br> | |||
De gemeenteraad besluit medio 1982 het kerkgebouw en de kosterswoning op te knappen en beschikbaar te stellen aan Museum Kempenland. In 1983 worden het algeheel herstel en de aanpassingen aan zijn nieuwe bestemming gerealiseerd.<br> | |||
'''bronnen:'''<br /> | '''bronnen:'''<br /> | ||
De Steentjeskerk van Pastoor Pulskens, A.H. Kremers, 1985 | De Steentjeskerk van Pastoor Pulskens, A.H. Kremers, 1985<br> | ||
Folder Museum Kempenland ter gelegenheid van de opening in 1984 | |||
[[categorie:Zakelijk]] | [[categorie:Zakelijk]] |
Versie van 2 mei 2021 10:12
Steentjeskerk of Heilige Antonius van Paduakerk
Gebouwd in 1919, volgens opdracht in de stijl van de Romeinse basilieken uit de eerste eeuwen na Christus. Architect was J.H.H. van Groenendael.
In gebruik genomen zonder toren en portiek. Deze zijn pas na de inzegening van de kerk gebouwd, omdat een lading hardsteen uit België ontbrak.
In 1927 schonk de katholieke metaalbewerkersbond St. Eloy een kopergedreven kruiswegstatie aan de kerk in verband met het 25-jarig priesterfeest van pastoor Pulskens. Het kunstwerk is afkomstig uit het atelier van Zimmerman en Wijnhoven, Stratumseind 36, Eindhoven.
Peter Pulskens, de bouwpastoor van de kerk, heeft veel moeite gedaan om de benodigde financiële middelen bij elkaar te krijgen.
Het museum is gevestigd in de voormalige Sint-Antonius van Paduakerk van Eindhoven-Philipsdorp - in de volksmond Steentjeskerk.
Naar ontwerp van architect J. van Groenendael (1868-1942) is de kerk, pastorie en kosterswoning in de jaren 1917-1919 in opdracht van bouwpastoor P. Pulskens en overeenkomstig zijn wens als basilica in
Kunraderbreukkalksteen opgetrokken.
Pas in de jaren 1940 zijn de kapitelen van de pilasters en pijlers door de Utrechtse beeldhouwer Jo Uiterwaal ter plaatse bekapt en zijn de glas-in-lood-ramen (die partieel resteren) van de hand van Max Weiss in zijn
atelier te Roermond vervaardigd.
In 1971 wordt de kerk door het teruglopend kerkbezoek gesloten en door de leegstand wordt het complex speelbal van de jeugd. In 1977 is het complex op de gemeentelijke monumentenlijst geplaatst omwille van zijn beeldbepalend karakter in het stadsbeeld en vanwege het bijzondere materiaalgebruik.
De gemeenteraad besluit medio 1982 het kerkgebouw en de kosterswoning op te knappen en beschikbaar te stellen aan Museum Kempenland. In 1983 worden het algeheel herstel en de aanpassingen aan zijn nieuwe bestemming gerealiseerd.
bronnen:
De Steentjeskerk van Pastoor Pulskens, A.H. Kremers, 1985
Folder Museum Kempenland ter gelegenheid van de opening in 1984