Aan de totstandkoming van deze digitale encyclopedie wordt nog gewerkt.

Autodealer Firma Th. Vlemmings: verschil tussen versies

Uit De historische en eigentijdse encyclopedie van Eindhoven
Naar navigatie springen Naar zoeken springen
Geen bewerkingssamenvatting
Geen bewerkingssamenvatting
 
(4 tussenliggende versies door dezelfde gebruiker niet weergegeven)
Regel 2: Regel 2:


Het voorbeeld van Van der Meulen-Ansems om een filiaal te openen, kreeg navolging. In 1919 kocht de Geldropse firma Th. Vlemmings van dokter Jamez aan de Stratumsedijk in Stratum twee herenhuizen met 1500 m2 grond.<sup>39</sup><br>
Het voorbeeld van Van der Meulen-Ansems om een filiaal te openen, kreeg navolging. In 1919 kocht de Geldropse firma Th. Vlemmings van dokter Jamez aan de Stratumsedijk in Stratum twee herenhuizen met 1500 m2 grond.<sup>39</sup><br>
Oprichter Th. Vlemmings was omstreeks 1885 in Geldrop een rijwielhandel begonnen.<sup>40</sup> In 1893 maakte hij in de Meierijsche Courant al reclame voor zijn producten. Na zijn overlijden in 1900 werd de zaak voortgezet door zijn weduwe, die al spoedig hulp kreeg van haar twee oudste zoons Willem en Janus. Later kwam ook haar zoon Johan in de zaak.<br>
Oprichter Th. Vlemmings was omstreeks 1885 in Geldrop een rijwielhandel begonnen.<sup>40</sup> In 1889 maakte hij in de Zuid-Willemsvaart, een krant die drie maal per week verscheen, al reclame oor zijn producten. Na zijn overlijden in 1900 werd de zaak voortgezet door zijn weduwe, die al spoedig hulp kreeg van haar twee oudste zoons Willem en Janus. Later kwam ook haar zonen Johan en Harry in de zaak.<br>
In 1901 kocht het bedrijf zijn eerste motor en drie jaar later zijn eerste auto, een eencilinder Darracq.<sup>41</sup> Dat was ongeveer de 75e auto in Noord-Brabant.<sup>42</sup> Ofschoon Th. Vlemmings in 1907 adverteerde met F.N.- en Peugeotmotorrijwielen en auto's van de merken Piccolo en Prima, bleef de handel in rijwielen nog lange tijd de hoofdzaak. Pas in 1910 werd de handel in motoren belangrijk en weer drie jaar later die in auto's.<sup>43</sup>
In 1901 kocht het bedrijf zijn eerste motor en drie jaar later zijn eerste auto, een eencilinder Darracq.<sup>41</sup> Dat was ongeveer de 60e auto in Noord-Brabant.<sup>42</sup> Ofschoon Th. Vlemmings vanaf 1903 adverteerde met Minerva, Royal Star, F.N.- en Peugeotmotorrijwielen en auto's van de merken Eijsink, Piccolo en Prima, bleef de handel in rijwielen nog lange tijd de hoofdzaak. Vanaf 1912 was het bedrijf landelijk importeur van Saroleamotoren uit Luik. In 1913 stond het met deze motoren en een kleine auto van een onbekend merk met een eigen stand op de elfde R.A.I.-tentoonstelling. Vanaf 1914 wordt Vlemmings ook importeur van de Zwitserse Motosacoche motoren.<br>
Nog vóór 1911 was het bedrijf landelijk importeur van Saroleamotoren uit Luik. In 1913 stond het met deze motoren en een kleine auto van een onbekend merk met een eigen stand op de elfde R.A.I.-tentoonstelling.<br>
[[bestand: Vlemmings31.jpg|thumb|right|400px|Briefhoofd van garagebedrijf Vlemmings uit 1931 (archief fam. J. Bannenberg)]]
Ook tussen 1925 en 1938 stond Th. Vlemmings steeds met een eigen stand op de beurs.<sup>44</sup> Intussen hadden de drie broers in 1921 samen met hun broer Harrie een nieuwe vennootschap onder firma opgericht, waaronder zij samen de onderneming voortzetten.<sup>45</sup> In 1922 opende het bedrijf in Eindhoven aan de Stratumsedijk een filiaal. Het was toen dealer voor Oakland-auto's, waarvan de fabriek omstreeks deze tijd werd overgenomen door General Motors. In december 1922 werd de onderneming Renaultdealer. Vanaf toen konden behalve personenauto's ook vrachtauto's en autobussen worden geleverd.<sup>46</sup><br>
Ook tussen 1921 en 1938 stond Th. Vlemmings steeds met een eigen stand op de beurs.<sup>43</sup> Intussen hadden de vier broers in 1921 een nieuwe vennootschap onder firma opgericht, waaronder zij samen de onderneming voortzetten.<sup>44</sup> In 1922 opende het bedrijf in Eindhoven aan de Stratumsedijk een filiaal. Het was toen dealer voor Ford en importeur van Dürkopp. In december 1922 werd de onderneming Renaultdealer, een jaar later kwamen daar Dodge en Panhard bij.<sup>45</sup><br>
Twee jaar later kreeg Th. Vlemmings het dealerschap van Chevrolet. Daarnaast vertegenwoordigde het bedrijf in 1932 nog Oldsmobile en Bedford en later ook Vauxhall, alle eveneens uit de General Motors-stal. Intussen werd de motor niet vergeten. Het bedrijf was in 1932 voor heel het land agent voor motorrijwielen van Excelsior en Stock Kardan.<sup>47</sup><br>
In 1924 kreeg Th. Vlemmings het dealerschap van Chevrolet en  Oldsmobile. Daarnaast vertegenwoordigde het bedrijf nog Oakland, Pontiac, Bedford en later ook Vauxhall, alle eveneens uit de General Motors-stal. Intussen werd de motor niet vergeten. Het bedrijf was in 1931 en 1932 voor heel het land agent voor motorrijwielen van Excelsior en Stock Kardan.<sup>46</sup><br>


In 1927 kocht de onderneming aan het Stationsplein nog een tweede pand, dat als showroom en stalling (voor particulieren) werd ingericht. Later werd de stalling deels en in de oorlogsjaren helemaal ingericht als fietsenstalling voor treinpassagiers. In de nieuwe vestiging werd ook een taxibedrijf gevestigd, dat bekend stond onder de naam Vlemtax. In 1933 had het negen chauffeurs in vaste dienst. Na het gereedkomen van de nieuwe vestiging, werd de vrijgekomen showroom in Stratum verbouwd tot hoofdkantoor en onderdelenmagazijn. De hoofdvestiging werd daarna van Geldrop naar Eindhoven verplaatst.<br>
[[bestand: Vlemmings.jpg|thumb|left|400px|Briefhoofd van garagebedrijf Vlemmings (archief fam. J. Bannenberg)]]In 1927 kocht de onderneming aan het Stationsplein nog een tweede pand, dat als showroom en stalling (voor particulieren) werd ingericht. Later werd de stalling deels en in de oorlogsjaren helemaal ingericht als fietsenstalling voor treinpassagiers. In de nieuwe vestiging werd in 1933 ook een taxibedrijf gevestigd, dat bekend stond onder de naam Vlemtax. In 1933 had het negen chauffeurs in vaste dienst. Na het gereedkomen van de nieuwe vestiging, werd de vrijgekomen showroom in Stratum verbouwd tot hoofdkantoor en onderdelenmagazijn. De hoofdvestiging werd daarna van Geldrop naar Eindhoven verplaatst.<br>
Het Stratumse filiaal werd in de volgende jaren nog enkele malen vergroot. Daarnaast opende de onderneming in 1932 aan de Boschdijk nog een derde Eindhovense vestiging, die werd gedreven onder de naam Garage Brabantia. Tenslotte werd in de jaren dertig in ’s-Hertogenbosch nog een benzinestation geopend aan het Wilhelminaplein tegenover Chalet Royal. Tijdens de oorlogsjaren werd het taxibedrijf noodgedwongen stil gelegd en is daarna niet meer geactiveerd. In 1942 werd ook de garage aan de Boschdijk afgestoten.<sup>48</sup><br>
Het Stratumse filiaal werd in de volgende jaren nog enkele malen vergroot. Daarnaast nam de onderneming in 1929 aan de Boschdijk nog Garage Brabantia over en kreeg zo een derde Eindhovense vestiging. Tenslotte werd in 1949 in ’s-Hertogenbosch nog een benzinestation geopend aan het Wilhelminaplein tegenover Chalet Royal. Tijdens de oorlogsjaren werd het taxibedrijf noodgedwongen stil gelegd maar is daarna tot 1950 nog actief gebleven. In 1939 werd de garage aan de Boschdijk gesloten en verhuurd aan de nieuwe Ford dealer Obam.<sup>47</sup><br>
Om meer merken te kunnen voeren, werd de onderneming in 1951 gesplitst in twee zelfstandige garagebedrijven, een in Geldrop en een in Eindhoven. Alleen het Eindhovense bedrijf bleef hierna General Motors-dealer. In 1950 werd de vestiging aan de Stratumsedijk nogmaals vergroot, waarna die aan het Stationsplein werd gesloten. Omdat door verkeersmaatregelen de toegang tot het pompstation aan het Wilhelminaplein in 's-Hertogenbosch werd bemoeilijkt, werd omstreeks deze tijd aan de overzijde van de straat een tweede station gebouwd.<br>
Om meer merken te kunnen voeren, werd de onderneming in 1951 gesplitst in twee zelfstandige garagebedrijven, een in Geldrop en een in Eindhoven. Alleen het Eindhovense bedrijf bleef hierna General Motors-dealer. In 1951 werd de vestiging aan de Stratumsedijk nogmaals vergroot, waarna die aan het Stationsplein werd gesloten. Omdat door verkeersmaatregelen de toegang tot het pompstation aan het Wilhelminaplein in 's-Hertogenbosch werd bemoeilijkt, werd omstreeks deze tijd aan de overzijde van de straat een tweede station gebouwd.<br>
In Eindhoven werd in de jaren zestig nog een vestiging geopend in het stadsdeel Woensel, waar het Duitse merk Auto Union werd vertegenwoordigd. Dit initiatief bleek echter geen succes. Toen de vooruitzichten nog verslechterden door de energiecrisis, nam de directie in 1974 het besluit om de garage weer te sluiten.<br>
In Eindhoven werd in de 1973 nog een vestiging geopend aan de Bisschop Bekkerslaan in het stadsdeel Woensel, waar het Duitse merk Audi werd vertegenwoordigd. Dit initiatief bleek echter geen succes. Toen de vooruitzichten nog verslechterden door de energiecrisis, nam de directie in 1974 het besluit om de garage in Woensel weer te sluiten. Meer succes had Vlemmings met de merken Saab en Mitsubishi aan de Stratumsedijk.<br>
In de volgende jaren ondervond het bedrijf aan de Stratumsedijk steeds meer problemen door zijn ligging dichtbij het centrum. Niet alleen verbood de gemeente er de benzineverkoop aan de weg, ook werd de toegang tot de garage steeds meer belemmerd door de toename van het verkeer en de noodzakelijke verkeersmaatregelen. Het werd tijd om te verhuizen.<br>
In de volgende jaren ondervond het bedrijf aan de Stratumsedijk wel steeds meer problemen door zijn ligging dichtbij het centrum. Niet alleen verbood de gemeente er al jaren de benzineverkoop aan de weg, ook werd de toegang tot de garage steeds meer belemmerd door de toename van het verkeer en de noodzakelijke verkeersmaatregelen. Het werd tijd om te verhuizen.<br>
Aan het begin van de jaren tachtig werd begonnen met de bouw van een nieuwe garage aan de Kanaaldijk-Zuid. De bouwkosten werden echter verkeerd gecalculeerd en overschreden fors de begroting. Tegelijk bleek het door de ineenstorting van de vastgoedmarkt niet mogelijk de geplande verkoop van het oude pand te realiseren. Toen duidelijk werd dat de banken niet bereid waren tot verdere medewerking, besloten de aandeelhouders het Eindhovense bedrijf ultimo 1982 te sluiten.<br>
Aan het begin van de jaren tachtig werd begonnen met de bouw van een nieuwe garage aan de Kanaaldijk-Zuid. De bouwkosten werden echter verkeerd gecalculeerd en overschreden fors de begroting. Tegelijk bleek het door de ineenstorting van de vastgoedmarkt niet mogelijk de geplande verkoop van het oude pand te realiseren. Toen duidelijk werd dat de banken niet bereid waren tot verdere medewerking, besloten de aandeelhouders het Eindhovense bedrijf ultimo 1982 te sluiten.<br>


Regel 20: Regel 20:
41 EMC 23-4-1932<br>
41 EMC 23-4-1932<br>
42 Mededeling F.A.M. Vlemmings<br>
42 Mededeling F.A.M. Vlemmings<br>
43 EMC 23-4-1932<br>
43 Mededeling F.A.M. Vlemmings<br>
44 Mededeling F.A.M. Vlemmings<br>
44 Regionaal Historisch Centrum Eindhoven, Geldrop inv. nr. N 217, nr. 306, 16-6-1921<br>
45 Regionaal Historisch Centrum Eindhoven, Geldrop inv. nr. N 217, nr. 306, 16-6-1921<br>
45 MC 22-12-1922<br>
46 MC 22-12-1922<br>
46 EMC 23-4-1932<br>
47 EMC 23-4-1932<br>
47 Mededeling F.A.M. Vlemmings<br>
48 Mededeling F.A.M. Vlemmings<br>


Jan Spoorenberg 2004<br>
Jan Spoorenberg 2004<br>


'''Bronnen:'''<br>
'''Bronnen:'''<br>
Uit: Jaarboek Eindhoven 2003/2004 blz 41-59<br>
Uit: Jaarboek Eindhoven 2003/2004 blz 41-59 (De vroegste geschiedenis van de auto in Eindhoven)<br>
DE VROEGSTE GESCHIEDENIS VAN DE AUTO IN EINDHOVEN<br>
Aanvullingen en mededelingen van de heer Paul Vlemmings d.d.12-2-2019<br>
 
[[categorie: Zakelijk]]
[[categorie: Zakelijk]]
[[categorie: Verkeer en vervoer]]
[[categorie: Verkeer en vervoer]]
[[categorie: Wegvervoer]]
[[categorie: Wegvervoer]]

Huidige versie van 17 feb 2019 om 12:12

Autodealer Firma Th. Vlemmings

Het voorbeeld van Van der Meulen-Ansems om een filiaal te openen, kreeg navolging. In 1919 kocht de Geldropse firma Th. Vlemmings van dokter Jamez aan de Stratumsedijk in Stratum twee herenhuizen met 1500 m2 grond.39
Oprichter Th. Vlemmings was omstreeks 1885 in Geldrop een rijwielhandel begonnen.40 In 1889 maakte hij in de Zuid-Willemsvaart, een krant die drie maal per week verscheen, al reclame oor zijn producten. Na zijn overlijden in 1900 werd de zaak voortgezet door zijn weduwe, die al spoedig hulp kreeg van haar twee oudste zoons Willem en Janus. Later kwam ook haar zonen Johan en Harry in de zaak.
In 1901 kocht het bedrijf zijn eerste motor en drie jaar later zijn eerste auto, een eencilinder Darracq.41 Dat was ongeveer de 60e auto in Noord-Brabant.42 Ofschoon Th. Vlemmings vanaf 1903 adverteerde met Minerva, Royal Star, F.N.- en Peugeotmotorrijwielen en auto's van de merken Eijsink, Piccolo en Prima, bleef de handel in rijwielen nog lange tijd de hoofdzaak. Vanaf 1912 was het bedrijf landelijk importeur van Saroleamotoren uit Luik. In 1913 stond het met deze motoren en een kleine auto van een onbekend merk met een eigen stand op de elfde R.A.I.-tentoonstelling. Vanaf 1914 wordt Vlemmings ook importeur van de Zwitserse Motosacoche motoren.

Briefhoofd van garagebedrijf Vlemmings uit 1931 (archief fam. J. Bannenberg)

Ook tussen 1921 en 1938 stond Th. Vlemmings steeds met een eigen stand op de beurs.43 Intussen hadden de vier broers in 1921 een nieuwe vennootschap onder firma opgericht, waaronder zij samen de onderneming voortzetten.44 In 1922 opende het bedrijf in Eindhoven aan de Stratumsedijk een filiaal. Het was toen dealer voor Ford en importeur van Dürkopp. In december 1922 werd de onderneming Renaultdealer, een jaar later kwamen daar Dodge en Panhard bij.45
In 1924 kreeg Th. Vlemmings het dealerschap van Chevrolet en Oldsmobile. Daarnaast vertegenwoordigde het bedrijf nog Oakland, Pontiac, Bedford en later ook Vauxhall, alle eveneens uit de General Motors-stal. Intussen werd de motor niet vergeten. Het bedrijf was in 1931 en 1932 voor heel het land agent voor motorrijwielen van Excelsior en Stock Kardan.46

Briefhoofd van garagebedrijf Vlemmings (archief fam. J. Bannenberg)

In 1927 kocht de onderneming aan het Stationsplein nog een tweede pand, dat als showroom en stalling (voor particulieren) werd ingericht. Later werd de stalling deels en in de oorlogsjaren helemaal ingericht als fietsenstalling voor treinpassagiers. In de nieuwe vestiging werd in 1933 ook een taxibedrijf gevestigd, dat bekend stond onder de naam Vlemtax. In 1933 had het negen chauffeurs in vaste dienst. Na het gereedkomen van de nieuwe vestiging, werd de vrijgekomen showroom in Stratum verbouwd tot hoofdkantoor en onderdelenmagazijn. De hoofdvestiging werd daarna van Geldrop naar Eindhoven verplaatst.

Het Stratumse filiaal werd in de volgende jaren nog enkele malen vergroot. Daarnaast nam de onderneming in 1929 aan de Boschdijk nog Garage Brabantia over en kreeg zo een derde Eindhovense vestiging. Tenslotte werd in 1949 in ’s-Hertogenbosch nog een benzinestation geopend aan het Wilhelminaplein tegenover Chalet Royal. Tijdens de oorlogsjaren werd het taxibedrijf noodgedwongen stil gelegd maar is daarna tot 1950 nog actief gebleven. In 1939 werd de garage aan de Boschdijk gesloten en verhuurd aan de nieuwe Ford dealer Obam.47
Om meer merken te kunnen voeren, werd de onderneming in 1951 gesplitst in twee zelfstandige garagebedrijven, een in Geldrop en een in Eindhoven. Alleen het Eindhovense bedrijf bleef hierna General Motors-dealer. In 1951 werd de vestiging aan de Stratumsedijk nogmaals vergroot, waarna die aan het Stationsplein werd gesloten. Omdat door verkeersmaatregelen de toegang tot het pompstation aan het Wilhelminaplein in 's-Hertogenbosch werd bemoeilijkt, werd omstreeks deze tijd aan de overzijde van de straat een tweede station gebouwd.
In Eindhoven werd in de 1973 nog een vestiging geopend aan de Bisschop Bekkerslaan in het stadsdeel Woensel, waar het Duitse merk Audi werd vertegenwoordigd. Dit initiatief bleek echter geen succes. Toen de vooruitzichten nog verslechterden door de energiecrisis, nam de directie in 1974 het besluit om de garage in Woensel weer te sluiten. Meer succes had Vlemmings met de merken Saab en Mitsubishi aan de Stratumsedijk.
In de volgende jaren ondervond het bedrijf aan de Stratumsedijk wel steeds meer problemen door zijn ligging dichtbij het centrum. Niet alleen verbood de gemeente er al jaren de benzineverkoop aan de weg, ook werd de toegang tot de garage steeds meer belemmerd door de toename van het verkeer en de noodzakelijke verkeersmaatregelen. Het werd tijd om te verhuizen.
Aan het begin van de jaren tachtig werd begonnen met de bouw van een nieuwe garage aan de Kanaaldijk-Zuid. De bouwkosten werden echter verkeerd gecalculeerd en overschreden fors de begroting. Tegelijk bleek het door de ineenstorting van de vastgoedmarkt niet mogelijk de geplande verkoop van het oude pand te realiseren. Toen duidelijk werd dat de banken niet bereid waren tot verdere medewerking, besloten de aandeelhouders het Eindhovense bedrijf ultimo 1982 te sluiten.

Noten:
39 Meierijsche Courant (MC) en Eindhovens Dagblad 26-9-1919
40 Eindhovensche en Meierijsche Courant (EMC) 23-4-1932
41 EMC 23-4-1932
42 Mededeling F.A.M. Vlemmings
43 Mededeling F.A.M. Vlemmings
44 Regionaal Historisch Centrum Eindhoven, Geldrop inv. nr. N 217, nr. 306, 16-6-1921
45 MC 22-12-1922
46 EMC 23-4-1932
47 Mededeling F.A.M. Vlemmings

Jan Spoorenberg 2004

Bronnen:
Uit: Jaarboek Eindhoven 2003/2004 blz 41-59 (De vroegste geschiedenis van de auto in Eindhoven)
Aanvullingen en mededelingen van de heer Paul Vlemmings d.d.12-2-2019