Aan de totstandkoming van deze digitale encyclopedie wordt nog gewerkt.

De Abri van Rietveld: verschil tussen versies

Uit De historische en eigentijdse encyclopedie van Eindhoven
Naar navigatie springen Naar zoeken springen
(Nieuwe pagina aangemaakt met '<big>'''De abri van Rietveld'''</big><br /> Architect en ontwerper Gerrit Rietveld (1888-1964) kreeg in 1962 van de gemeente Eindhoven de opdracht tot het vervaard...')
 
Geen bewerkingssamenvatting
 
(4 tussenliggende versies door dezelfde gebruiker niet weergegeven)
Regel 1: Regel 1:
<big>'''De abri van Rietveld'''</big><br />
<big>'''De abri van Rietveld'''</big><br />


[[bestand: abri Rietveld 1.jpg|thumb|left|300px|De abri, zoals deze op de stoep van de Wal stond. (afbeelding Wil van Hout, Eindhoven in Beeld, nr. 5073)]] [[bestand: abri Rietveld 2.jpg|thumb|right|300px|De abri, hier zonder eigentijdse toevoegingen.]]
Architect en ontwerper Gerrit Rietveld (1888-1964) kreeg in 1962 van de gemeente Eindhoven de opdracht tot het vervaardigen van een abri. Die zou voor de bewoners van het Judas Thaddeusplein en omgeving in de wijk Rapenland gaan dienen als een reclamezuil voor culturele evenementen. Oorspronkelijk zouden meer van deze abri’s worden geplaatst in de verschillende wijken, maar die zijn er nooit gekomen.
Architect en ontwerper Gerrit Rietveld (1888-1964) kreeg in 1962 van de gemeente Eindhoven de opdracht tot het vervaardigen van een abri. Die zou voor de bewoners van het Judas Thaddeusplein en omgeving in de wijk Rapenland gaan dienen als een reclamezuil voor culturele evenementen. Oorspronkelijk zouden meer van deze abri’s worden geplaatst in de verschillende wijken, maar die zijn er nooit gekomen.
De zuil heeft van 1965 tot 1990 in de wijk gestaan, maar heeft de reclamefunctie nooit waar kunnen maken. Daarom is de ‘bushalte’, zoals het kunstwerk in de volksmond heet, in 1990 verplaatst naar de Wal, en staat nu naast het Stadhuis.
De zuil heeft van 1965 tot 1990 in de wijk gestaan, maar heeft de reclamefunctie nooit waar kunnen maken. Daarom is de ‘bushalte’, zoals het kunstwerk in de volksmond heet, in 1990 verplaatst naar de Wal, en staat nu naast het Stadhuis.
Regel 6: Regel 7:
Na de verplaatsing is tussen de gemeente Eindhoven en de voor dat doel opgerichte Stichting Bushalte van Rietveld een overeenkomst getekend. Daarin werd vastgelegd dat de abri eigendom van de gemeente blijft, die voor de verzekering (tegen brand- en stormschade en vandalisme) van het object verantwoordelijk blijft. De stichting zorgde sedertdien voor het beheer (het schoonmaken) en het onderhoud (herstellen van beschadigingen) ervan. In de praktijk blijkt dat de gemeente in voorkomende gevallen ook de schade herstelde.
Na de verplaatsing is tussen de gemeente Eindhoven en de voor dat doel opgerichte Stichting Bushalte van Rietveld een overeenkomst getekend. Daarin werd vastgelegd dat de abri eigendom van de gemeente blijft, die voor de verzekering (tegen brand- en stormschade en vandalisme) van het object verantwoordelijk blijft. De stichting zorgde sedertdien voor het beheer (het schoonmaken) en het onderhoud (herstellen van beschadigingen) ervan. In de praktijk blijkt dat de gemeente in voorkomende gevallen ook de schade herstelde.
De stichting Bushalte van Rietveld gaf sinds 1990 aan diverse kunstenaars opdracht om de abri, steeds gedurende een jaar, met moderne eigentijdse kunst en design te verfraaien. Bekende Eindhovenaren als Piet Hein Eek, Lady Aïda en Theo Maassen hebben de abri steeds weer een ander uiterlijk gegeven, zonder het oorspronkelijke kunstwerk geweld aan te doen. Veel Eindhovenaren hebben die soms bijzondere toevoegingen met vreemde ogen bekeken.
De stichting Bushalte van Rietveld gaf sinds 1990 aan diverse kunstenaars opdracht om de abri, steeds gedurende een jaar, met moderne eigentijdse kunst en design te verfraaien. Bekende Eindhovenaren als Piet Hein Eek, Lady Aïda en Theo Maassen hebben de abri steeds weer een ander uiterlijk gegeven, zonder het oorspronkelijke kunstwerk geweld aan te doen. Veel Eindhovenaren hebben die soms bijzondere toevoegingen met vreemde ogen bekeken.
De gemeente Eindhoven heet toegezegd dat de abri als belangrijk onderdeel van de collectie kunst in de openbare ruimte van de gemeente Eindhoven behouden zal blijven.
De gemeente Eindhoven heet toegezegd dat de abri als belangrijk onderdeel van de collectie kunst in de openbare ruimte van de gemeente Eindhoven behouden zal blijven.<br />
 
<br />
 
JH 2017
 
[[Categorie:Artistiek en Artiesten]]
(Foto Wil van Hout, Eindhoven in beeld 5073)
[[Categorie:Beeldende kunst]]

Huidige versie van 6 jan 2019 om 19:18

De abri van Rietveld

De abri, zoals deze op de stoep van de Wal stond. (afbeelding Wil van Hout, Eindhoven in Beeld, nr. 5073)
De abri, hier zonder eigentijdse toevoegingen.

Architect en ontwerper Gerrit Rietveld (1888-1964) kreeg in 1962 van de gemeente Eindhoven de opdracht tot het vervaardigen van een abri. Die zou voor de bewoners van het Judas Thaddeusplein en omgeving in de wijk Rapenland gaan dienen als een reclamezuil voor culturele evenementen. Oorspronkelijk zouden meer van deze abri’s worden geplaatst in de verschillende wijken, maar die zijn er nooit gekomen. De zuil heeft van 1965 tot 1990 in de wijk gestaan, maar heeft de reclamefunctie nooit waar kunnen maken. Daarom is de ‘bushalte’, zoals het kunstwerk in de volksmond heet, in 1990 verplaatst naar de Wal, en staat nu naast het Stadhuis.

Na de verplaatsing is tussen de gemeente Eindhoven en de voor dat doel opgerichte Stichting Bushalte van Rietveld een overeenkomst getekend. Daarin werd vastgelegd dat de abri eigendom van de gemeente blijft, die voor de verzekering (tegen brand- en stormschade en vandalisme) van het object verantwoordelijk blijft. De stichting zorgde sedertdien voor het beheer (het schoonmaken) en het onderhoud (herstellen van beschadigingen) ervan. In de praktijk blijkt dat de gemeente in voorkomende gevallen ook de schade herstelde. De stichting Bushalte van Rietveld gaf sinds 1990 aan diverse kunstenaars opdracht om de abri, steeds gedurende een jaar, met moderne eigentijdse kunst en design te verfraaien. Bekende Eindhovenaren als Piet Hein Eek, Lady Aïda en Theo Maassen hebben de abri steeds weer een ander uiterlijk gegeven, zonder het oorspronkelijke kunstwerk geweld aan te doen. Veel Eindhovenaren hebben die soms bijzondere toevoegingen met vreemde ogen bekeken. De gemeente Eindhoven heet toegezegd dat de abri als belangrijk onderdeel van de collectie kunst in de openbare ruimte van de gemeente Eindhoven behouden zal blijven.

JH 2017