Aan de totstandkoming van deze digitale encyclopedie wordt nog gewerkt.
Peer van den Molengraft
Molengraft, (Petrus Wilhelmus Maria), Peer van den, huisschilder, kunstschilder
- Eindhoven 1 november 1922
† 27 augustus 2014 Eindhoven
Veel heeft hij gereisd en duizenden portretten in directe observatie met technische vaardigheid gepenseeld, terwijl hij ter afwisseling bloemstillevens en landschappen schildert om ‘zijn verftaal smeuïg te houden’. Met zijn zeventigste verjaardag wordt hij benoemd tot Ridder in de Orde van Oranje Nassau en Paul Harris Fellow van Rotary International.
In het Eindhovense stadhuis hangen van zijn hand zeven portretten van oud-burgmeesters willekeurig uitgewaaierd over het muurvlak in de Hal van Honderd: Charles van Rooij, Herman Witte, Jaap van der Lee, Gilles Borrie, Jos van Kemenade, Rein Welschen en Alexander Sakkers.
Peter Nagelkerke heeft in 2008 zijn borstbeeld gemodelleerd. In het stadhuis van Eindhoven hangt het groepsportret Het Gouden College (1952) en een reeks burgemeesterportretten. In de na-oorlogse periode schildert hij onder invloed van de Franse kunst expressionistisch-coloristische poëtische doeken.
Het Gouden College
In het Eindhovense stadhuis hangt een kolossaal schilderij van het naoorlogse college van Burgemeester en Wethouders, wel het Gouden College genoemd. Het groepsportret is door Peer van den Molengraft (1922-) in 1954 geschilderd in opdracht van een anonieme schenker die daarmee zijn dank heeft willen uitdrukken voor wat dit college voor de stad in de wederopbouwperiode heeft betekend.
De anonimiteit van de opdrachtgever heeft aanvankelijk voor allerlei speculaties stof gegeven, maar later blijkt Harrie Boon (1890-1968), directeur van de autobusonderneming City, de mecenas te zijn. Rondom de B&W-tafel met papieren, dossiers en kaarten zijn in drukke bezigheden verzonken van links naar rechts afgebeeld wethouder mr dr L.B.A.M. Janssens, burgemeester mr H.A.T.M. Kolfschoten, wethouder drs F.J.W. Gijzels, gemeentesecretaris B.J.M. van Elk en de wethouders G.J. Sporre, H.M. van Lieshout en mr F.A. van Kemenade. Ondanks lichtkritische kanttekeningen zijn de kunstrecensenten ingenomen met het doek.
Jan van der Harten noemt het “een prestatie van eerste rang” en schrijft: “Van den Molengraft is erin geslaagd een levendige, boeiende en hechte compositie te scheppen, geprononceerd actief, de heren zijn druk aan het werk en het is gewichtig werk dat zij doen.” Letterkundige en journalist Frans Babylon meent: “Behalve Hugo Brouwer zou misschien niemand anders dan Peer van den Molengraft deze opgave tot een ook nog voor het nageslacht bewonderswaardig resultaat hebben kunnen brengen.”
Bronnen:
- Peter Thoben, Van professie portretschilder. Een keuze uit het oeuvre van Peer van den Molengraft, Eindhoven 1987
- Peter Thoben, Peer van den Molengraft. Een schildersleven, Eindhoven 2002
Peter Thoben 2013