Aan de totstandkoming van deze digitale encyclopedie wordt nog gewerkt.
De Dommelstraat: verschil tussen versies
(Nieuwe pagina aangemaakt met '<big>'''De Dommelstraat'''</big><br> De oorsprong van de straatnaam is duidelijk: deze straat werd en wordt nog steeds onderbroken door de Dommel.<br> In 1874 vond...') |
Geen bewerkingssamenvatting |
||
Regel 1: | Regel 1: | ||
<big>'''De Dommelstraat'''</big><br> | [[bestand: Dommelstraat1877.jpg|thumb|left|300px|Kadastrale tekening van de aanleg van de Dommelstraat in 1877]]<big>'''De Dommelstraat'''</big><br> | ||
De oorsprong van de straatnaam is duidelijk: deze straat werd en wordt nog steeds onderbroken door de Dommel.<br> | De oorsprong van de straatnaam is duidelijk: deze straat werd en wordt nog steeds onderbroken door de Dommel.<br> | ||
In 1874 vond een annexatie plaats van enkele Woenselse gronden ten gunste van de stad Eindhoven. In de zestiger jaren van de negentiende eeuw was de spoorlijn tussen ’s-Hertogenbosch en Venlo gereed gekomen. Daarvoor waren in 1863 al de meest noordoostelijk gelegen huizen aan de Demer gesloopt. Het eerste station van Eindhoven lag echter op Woensels grondgebied. Door de annexatie in 1874 werd de hele spoorlijn bij de stad en het station dus in het vervolg een Eindhovense zorg.<br> | In 1874 vond een annexatie plaats van enkele Woenselse gronden ten gunste van de stad Eindhoven. In de zestiger jaren van de negentiende eeuw was de spoorlijn tussen ’s-Hertogenbosch en Venlo gereed gekomen. Daarvoor waren in 1863 al de meest noordoostelijk gelegen huizen aan de Demer gesloopt. Het eerste station van Eindhoven lag echter op Woensels grondgebied. Door de annexatie in 1874 werd de hele spoorlijn bij de stad en het station dus in het vervolg een Eindhovense zorg.<br> | ||
<br> | <br> | ||
De Dommelstraat werd in 1877 in de ruimte tussen de spoorlijn en de oude binnenstad aangelegd, nadat het tracé van de Dommel enkele tientallen meters oostwaarts was verlegd. Waar nu de knik in de straat zit, ongeveer ter hoogte van de Tramstraat, stroomde de Dommel destijds en moest de overzijde van de weg via een bruggetje worden bereikt.<br> | [[bestand: Dommelstraat1930.jpg|thumb|right|300px|Afbeelding uit de Eindhovensche Illustratie van 11 april 1930 tijdens de vernieuwing van het volledige tracé van de Dommelstraaat.]]De Dommelstraat werd in 1877 in de ruimte tussen de spoorlijn en de oude binnenstad aangelegd, nadat het tracé van de Dommel enkele tientallen meters oostwaarts was verlegd. Waar nu de knik in de straat zit, ongeveer ter hoogte van de Tramstraat, stroomde de Dommel destijds en moest de overzijde van de weg via een bruggetje worden bereikt.<br> | ||
De textielfabrieken van Van den Briel & Verster, die voorheen aan de oostzijde van de rivier waren gelegen, kwamen daardoor aan de westzijde van de Dommel te liggen. | De textielfabrieken van Van den Briel & Verster, die voorheen aan de oostzijde van de rivier waren gelegen, kwamen daardoor aan de westzijde van de Dommel te liggen. | ||
Op de kadastrale kaart uit 1877 is duidelijk zichtbaar, dat de Dommel nog ter hoogte van de Tramstraat stroomde.<br> | Op de kadastrale kaart uit 1877 is duidelijk zichtbaar, dat de Dommel nog ter hoogte van de Tramstraat stroomde.<br> | ||
Regel 10: | Regel 10: | ||
JH 2019 | JH 2019 | ||
[[categorie:Zakelijk]] | |||
[[categorie:Geografie]]<br /> | |||
[[categorie:Straten]] |
Versie van 20 jan 2019 10:50
De Dommelstraat
De oorsprong van de straatnaam is duidelijk: deze straat werd en wordt nog steeds onderbroken door de Dommel.
In 1874 vond een annexatie plaats van enkele Woenselse gronden ten gunste van de stad Eindhoven. In de zestiger jaren van de negentiende eeuw was de spoorlijn tussen ’s-Hertogenbosch en Venlo gereed gekomen. Daarvoor waren in 1863 al de meest noordoostelijk gelegen huizen aan de Demer gesloopt. Het eerste station van Eindhoven lag echter op Woensels grondgebied. Door de annexatie in 1874 werd de hele spoorlijn bij de stad en het station dus in het vervolg een Eindhovense zorg.
De Dommelstraat werd in 1877 in de ruimte tussen de spoorlijn en de oude binnenstad aangelegd, nadat het tracé van de Dommel enkele tientallen meters oostwaarts was verlegd. Waar nu de knik in de straat zit, ongeveer ter hoogte van de Tramstraat, stroomde de Dommel destijds en moest de overzijde van de weg via een bruggetje worden bereikt.
De textielfabrieken van Van den Briel & Verster, die voorheen aan de oostzijde van de rivier waren gelegen, kwamen daardoor aan de westzijde van de Dommel te liggen.
Op de kadastrale kaart uit 1877 is duidelijk zichtbaar, dat de Dommel nog ter hoogte van de Tramstraat stroomde.
Nadat de straat was aangelegd, werd de ruimte in een sneltreinvaart volgebouwd. Een deel van die nieuwe panden was eigendom van de grote industriëlen zoals Mignot en Mennen.
JH 2019